Arhivsko spremanje i čuvanje filmskih i drugih postera ne bi trebalo biti komplicirano – ako se radi pravilno.
Poput mnogih papirnatih kolekcionarskih predmeta (novina, sličica ili fotografija), ni posteri nisu napravljeni da traju vječno, tek toliko da dobro izgledaju dok reklamiraju film ili neki događaj. Srećom, postoji niz jednostavnih stvari koje možete učiniti da sačuvate svoj poster ili zbirku postera za nadolazeće godine.
Samoljepljiva je traka zlo
Za restauratore papira izreka “traka je zlo” gotovo je mantra (pročitajte i naš članak Ljepljive trake – koje odabrati?, op. Crescat). Govorimo o standardnim trakama osjetljivima na pritisak (onima koje rabite da biste zapakirali dar ili paket) čiji ćete najgori rezultat vidjeti ako ih dovoljno dugo ostavite zalijepljenima. Tragovi starih traka vidljivi su u većini domova i ureda na knjigama, dokumentima i kutijama. Budući da je mnogo postera u nekoj fazi bilo savijeno, katkad je selotejp korišten za ojačanje pregiba ili spajanje poderotina. Ljepilo postupno ulazi u papir i sušeći se ostavlja trag na slici i papiru koje se htjelo zaštiti.
Kako ukloniti ljepilo? U pravilu je to posao školovanoga restauratora koji može jamčiti da se poster neće uništiti tijekom procesa uklanjanja ljepila. Postoji mnogo vrsta ljepila koja su se rabila za stare samoljepljive trake i svaka vrsta zahtijeva poseban način uklanjanja. Neke se trake zagrijava restauratorskim glačalom i nježno oguli. Nedavno zalijepljene trake čije se ljepilo nije potpuno osušilo mogu se ukloniti rabeći posebnu gumicu.
Čišćenje površine
Ako je poster bio izložen, ostavljen nepokriven, ako se njime rukovalo i sl., bit će prljav – iako ne morate odmah uočiti prljavštinu. Zasigurno ne želite na posteru vidjeti prašinu, mrvice ili otiske prstiju kad ga jednom pospremite u sigurno okruženje. Ako je poster u dobrom stanju, površinu možete lagano očistiti jastučićem za čišćenje dokumenata. Postupak će ostaviti nešto prljavštine koju možete ukloniti mekanim kistom za prašinu. Pri raduje najbolje nositi nitrilne rukavice ili rukavice za vrhove prstiju da biste spriječili prelazak masnoće s prstiju na papir.
Oštećenja nastala od vode, tragove hrđe ili plijesni treba obrađivati profesionalni restaurator koji će biti u stanju očistiti poster ili poboljšati izgled tih tragova. Posebno vrijedne postere restaurator će moći oprati, što će smanjiti kiselost i ukloniti onečišćenja.
Popravljanje poderotina
Posteri se često slažu i otvaraju, a to neizbježno vodi oštećivanju papira, često i deranju. Poderotine se, međutim, u nekoj mjeri mogu popraviti.
Uporaba traka – popravljanje manjih poderotina može biti jednostavno uz uporabu traka arhivske kvalitete. Nakon što smo rekli toliko lošega o trakama, treba naglasiti da arhivske trake nisu dizajnirane na način da se njihovo ljepilo isušuje kao selotejpi za uporabu u kućanstvu. Arhivske su trake beskiselinske i mogu se ukloniti bez oštećivanja dokumenta, tj. reverzibilne su.
Uporaba potpornoga pozadinskog materijala – posebno krhkima, oštećenima ili vrijednim posterima može pomoći podloga od arhivski sigurnoga materijala kao što je beskiselinsko arhivsko platno ili puferirani muzejski karton. Međutim, kada stavljate poster na podlogu, mogli biste prekriti neku informaciju zabilježenu na dokumentu, npr. identifikacijsku oznaku koja se može nalaziti na stražnjoj strani.
Podlaganje treba obaviti profesionalni restaurator koji će moći izravnati nabore i popuniti dijelove koji nedostaju (rupe). Provjerite jesu li materijali beskiselinski i bez lignina i, ako se radi o papiru ili kartonu, jesu li puferirani.
Puferirani ili nepuferirani materijal
Papir je autodestruktivan, nečistoće poput lignina koji se prirodno nalazi u drvu, i time u papirnoj pulpi, postupno se razgrađuju postajući kisele i uzrokuju slabljenje i diskoloraciju papira.
Što znači puferirano? Puferirani papiri i kartoni imaju pH povišen na alkalnu razinu uz pomoć pufera – obično kalcijeva karbonata. Taj pufer, dakle, pomaže neutralizirati kiseline koje se nalaze u papiru ili potječu od drugoga izvora, kao što je atmosfera ili spremnik, tj. mapa ili kutija koji nisu arhivske kvalitete.
Možete li puferirati filmski poster da ga zaštitite od kiselina? Kratak je odgovor da. Uporabom deacidifikacijskog spreja Bookkeeper (v. česta pitanja, op. Crescat) možete zaštititi postere, a da ne naštetite tinti. Bookkeeper se jednostavno nanosi iz boce s raspršivačem, raspršujući s udaljenosti od 15 cm na obje strane. Pri tom se ne rabi voda, otapala ni gorivo i siguran je za uporabu na filmskim posterima.
Spremanje u plastične vrećice
Kada je poster očišćen, popravljen i zaštićen od kiseline, možete razmišljati o njegovu pohranjivanju.
Postoji nekoliko prozirnih beskiselinskih plastičnih materijala koji se rabe za arhivsku pohranu filmskih postera: polietilen i poliester.
Preporučujemo Vam uporabu vrećica od poliestera jer omogućuju najvšu razinu zaštite i prozirnosti. Polietilen je inertan i prikladan je za arhivsku pohranu, ali je i fleksibilniji te nije dovoljno proziran. Poliester je čvršći materijal koji će spriječiti da se poster nabora, zapne, izgužva; za razliku od polietilena. Poliester također statički prianja, što sprječava da poster slučajno ne isklizne pri rukovanju. Najbolje je koristiti jednu vrećicu po posteru jer je vjerojatniji nastanak štete pri umetanju i vađenju više postera iz jedne vrećice.
Sve se naše poliesterske vrećice odlikuju visokom kristalnom prozirnošću, zadovoljavaju muzejske standarde i upotrebljavaju se širom svijeta.
Kupovanje jeftinih vrećica daje lažnu računicu. Nipošto ne koristite vrećice koje sadrže omekšivače (PVC) – obično su jeftine i dostupne u redovitoj prodaju. Vrećice koje sadrže PVC degradirat će, požutjeti ili postati mutne, razvit će kiselinu koja oštećuje svaki poster spremljen u takvu vrećicu.
Kako sigurno pohraniti poster u vrećicu? Najprije spriječite da masnoća s Vaših prstiju dospije na poster. Zato rabite nitrilne rukavice ili rukavice za vrhove prstiju. Dobre su i nove pamučne rukavice, ali tijekom vremena će se isprljati i u njima nećete moći spretno raditi.
Potporni kartoni
Pozadinski potporni kartoni nisu potrebni ako spremate postere u poliester, ali poduprijet će poster i pripomoći zaštiti te olakšati umetanje i vađenje. Pri odabiru kartona morate biti sigurni da je puferiran, beskiselinski i bez lignina. Muzejski karton koji se koristi za uokvirivanje kvalitetnih slika u galerijama idealan je za tu svrhu. Svakako ne smijete poster staviti na običan karton jer je kiseo, a kiselina će prijeći na poster i uništiti ga.
Spremanje poster u kutiju, mapu za velike formate ili u arhivski ladičar
Opasnost od UV svjetla – jedna od najvećih opasnosti za postere (i za svaku tiskanu umjetninu) upravo je UV svjetlo. Zbog njega će tinta izblijediti i uzrokovati žućenje papira. Sunce je glavni izvor UV svjetla, ali ima ga i u fluorescentnom svjetlu. Da biste zaštitili svoje postere, trebate smanjiti njihovu izloženost UV svjetlu. To općenito znači spremanje u dovoljno velike kutije, mape za velike formate ili arhivske ladičare.
Ovdje ćemo isključivo govoriti o vodoravnoj pohrani jer je to najbolji način za čuvanje Vaših postera. Rolanje i savijanje postera izaziva stres papira, premda je razumljivo da će raspoloživi prostor utjecati na odabir načina pohranjivanja.
Kutije i mape: isto pravilo vrijedi za kutije i mape. Moraju biti puferirane, beskiselinske i bez lignina. Puferiranje je iznimno važno jer će neutralizirati kiseline koje bi inače s vanjskih izvora (drvenih polica, PVC-a u okruženju ili onečišćenja iz atmosfere) migrirale u postere. Kutija ili mapa također će isključiti opasnost od UV svjetla i prašine iz prostora i dodatno produljiti trajanje Vaše zbirke. Izaberite kutiju ili mapu u kojoj će biti dovoljno prostora oko poliesterske vrećice za lagan pristup predmetu. Treba izabrati kutiju ili mapu bez ljepila, koje bi moglo isušivanjem stvarati štetne plinove, i bez spajalica, koje bi mogle oštetiti predmet.
Naše kutije i mape za postere zadovoljavaju sve arhivske kriterije, a veličinom odgovaraju najpopularnijim formatima.
Arhivski ladičari – predstavljaju vrhunski izbor za pohranu kolekcije. Pri odabiru ladičara treba voditi računa o skrivenim opasnostima. Poznato je da emajl koji se koristi u običnim ladičarima i u starijoj uredskoj opremi zna otpuštati plinove i stvarati štetno okruženje koje šteti papiru. Praškasti završni premaz ladičara iz naše ponude puno je sigurniji. Drveni ladičari ne smatraju se sigurnima jer drvo dopušta kiselinama migriranje u kolekciju. Koristite li drvo, mora biti pokriveno materijalom koji će spriječiti navedenu pojavu.
U kakvom biste prostoru trebali čuvati svoje postere?
Lokacija smještaja je gotovo jednako važna kao sve već navedeno. Spomenuli smo djelovanje UV svjetla; nijedan poster ne bi mu smio biti izložen. Nevidljivi su problemi manje očiti, ali jednako, ako ne i više, štetni.
Temperatura i relativna vlaga – O tom bi se moglo pisati , ali u osnovi je vrlo jednostavno. Relativna vlaga zraka treba biti između 40 % (manje je presuho) i 60 % (više je prevlažno), što možete točno izmjeriti termohigrometrom. Uza sve ostalo, papir će se kada je zrak presuh skupljati, postat će krhak. Ako je prevlažno, ekspandirat će, doći će do kondenzacije i stvarat će se plijesan. Relativna vlaga zraka mora biti postojana, što ide ruku pod ruku sa stabilnom temperaturom. Oscilacije izazivaju stres papira zbog njegova skupljanja i širenja. Spremanje u kutije ili u mape reducirat će oscilacije. Muzeji rabe i silika-gel (npr. u kasetama) da bi osigurali pravu razinu vlage i njezinu stabilnost.
Insekti – postoje neki insekti kojima je Vaša kolekcija zanimljiva kao hrana, ili je plijesni dobra hranjiva podloga. Srebrne ribice i knjižne uši, primjerice, hranit će se vlažnim papirom. Na nezaštićenim posterima mogu ostati tragovi fekalija insekata koje će napraviti mrlje i štetu na papiru. Poliesterske vrećice , dobre mape i ispravno okruženje, dobra su zaštita, ali možete se poslužiti i ovim zamkama za srebrne ribice za dodatnu sigurnost.
Da biste zaštitili i očuvali svoje postere, Vaša lista za kupnju trebala bi sadržavati:
Nitrilne rukavice ili rukavice za vrhove prstiju
Jastučić za čišćenje
Bookkeeper
Traku za poravke papira arhivske kvalitete
Poliesterske vrećice
Pozadinske kartone (ako je potrebno)
Arhivske kutije ili mape
(prema: PEL)